Leul în vară

Leul în vară

În aşteptarea zborului în spaţiu, căci se află pe lista pământenilor care vor călători în cosmos cu Virgin Galactic, se dă cu Ferrariul din dotare, face expediţii prin diverse locuri interesante din lume - Polul Nord, de pildă, sau participă la circuite de Formula 1. După 17 ani în care spune că a fost „responsabil de toţi şi de toate“, Orlando Szasz declară că şi-a câştigat o libertate la care nu va renunţa. Dar care îi permite să analizeze cu atenţie şi să finanţeze ideile de business ce i se vor părea interesante.

Cultură hidroponică. Acesta este obiectul de activitate al primului startup, în agricultură, care i-a atras atenţia şi pe care Szasz a decis să îl finanţeze. „Înseamnă, de fapt, producţia de legume, în care cultivarea lor se face fără a le planta în pământ. Plantele sunt cultivate în apa în care au fost dizolvate substanţe nutritive. În felul acesta, poţi controla calitatea şi cantitatea nutrienţilor, iar planta se dezvoltă mai repede, într-un mediu controlat“, explică Orlando Szasz. Ferma „din apă“ a început deja să funcţioneze din luna iunie, în judeţul Alba, şi Szasz spune că deja are contracte de desfacere încheiate. „Din ultimele informări pe care le-am primit de la partenerul meu de afaceri, acolo se fac plante aromatice - rozmarin, cimbru, mentă, busuioc, salvie, dar şi salată sau ruccola“, spune Szasz.

De aici înainte, trebuie testat mecanismul de producţie şi „definite“ toate bolile copilăriei, în aşa fel încât businessul să se poată scala, fie prin franciză, fie prin investiţii directe. Business-planul a fost structurat pe punctul de lucru de la Alba, iar primele rezultate ar urma să se vadă cam în trei ani de aici înainte. Dar, completează Szasz, dacă vor considera mai devreme că se impune extinderea businessului, o vor face. „Am decis împreună să mergem cu producţia în Alba, pentru că acolo este apă de bună calitate în proximitate şi forţă de muncă accesibilă. Există un business-plan, care spune că în maximum trei ani să avem rezultat. Dar asta nu va influenţa în vreun fel decizia de extindere“, mai declară Szasz.

Şi dacă la acest moment business-angelul Orlando Szasz deţine 75% din afacere, raportul de forţe se poate schimba oricând. „Din punctul meu de vedere, asociatul vine cu know-how-ul , cu munca. Mi se pare normal ca dezechilibrul acesta să nu fie permanentizat. Nici nu ar fi motivant. De aceea, am stabilit că el poate să-şi maximizeze cota oricând este dispus“, se confesează Szasz. Ce trebuie să faci ca să intri în atenţia omului cu bani şi expertiză? Să ai o idee, care musai să nu fie vagă, să ai piaţă, să fii diferit. Dar chiar şi aşa, Szasz spune că nu s-ar lăsa musai convins. „Dacă o să primesc o propunere validă din toate perspectivele enunţate, nu înseamnă că o să investesc.

O să investesc doar dacă mă asigur că suntem pe aceeaşi lungime de undă în ceea ce priveşte etica de business - că ne respectăm cuvântul dat, că avem aceeaşi perspectivă a ceea ce înseamnă muncă, că am de-a face cu o persoană onestă, integră, cu verticalitate“, enunţă Szasz, creionând cu tuşe groase portretul posibilului său partener de afaceri. „Vin la mine oameni care sunt foarte absorbiţi de ideea pe care o au – ea e grozavă şi are un foarte bun potenţial. Sunt foarte multe idei, dar depinde ce vei reuşi să faci cu acea idee, de cum o vei executa. Trebuie energie, disponibilitate, rezistenţă la efort. Nu toţi conştientizează lucrurile acestea!“, mai spune el.

Şi, dacă vă imaginaţi că să ai bani şi să fii dispus să investeşti e simplu, vă înşelaţi. Căci, spune business-angelul de la Arena Leilor, odată ce intri în asociere cu cineva, „nu poţi da tu direcţia şi este foarte dependent de calitatea omului cu care ai intrat în combinaţie“. „Uzura cea mai mare intervine după aceea, în execuţie. Mulţi nu percep lucrul ăsta. Dacă nu vrei să te frigi, din perspectiva de business-angel, trebuie să ştii să pui multe întrebări, cele care trebuie, să identifici din start dacă acel om poate să livreze ceea ce promite. Nu e atât de simplu. Când eşti tu şi cu finanţarea, şi la comandă, ai ambele frâie în mână. Când te asociezi, nu poţi da tu direcţia şi eşti foarte dependent de calitatea omului cu care ai intrat în această combinaţie. Şi atunci, depinde foarte mult de calitatea umană şi de cât de clar au fost stabilite regulile de la bun început“, arată el. Leul spune că a luat în considerare şi posibilitatea de a investi în afara ţării, dar, pe moment, nu poate depăşi „diferenţele culturale“. „Vorbim aici în special de felul în care oamenii percep munca, rigorile, modul în care se raportează la parametrii afacerii.

Din ce spuneau prietenii mei, dacă în Republica Dominicană ai un om care lucrează trei ore pe zi, înseamnă că ai un muncitor de primă mână. Eu greu m-aş obişnui, ştiind că se poate şi altfel“, se amuză el. A! Şi încă ceva: Orlando Szasz nu îşi dă libertatea pe nimic. „Intenţia mea nu este să redevin angajat la locul de muncă. Intenţia mea este să finanţez şi să particip la ridicarea unui business, dar nu implicat zi de zi. Timp de 17 ani am fost foarte, foarte responsabil de tot ce se întâmpla aici, de toţi şi de toate. Or, în condiţiile în care nu ai concediu decât o săptămână pe an, când e închisă firma şi poţi pleca liniştit, şi faci asta 17 ani, e greu. E o libertate greu câştigată şi nu renunţ la ea uşor“, pune Szasz punct.  

Cine este Orlando Szasz?

Cum şi-a câştigat el libertatea?

Orlando Szasz

Medic stomatolog de meserie, cu un doctorat în medicină, Orlando Szasz este cunoscut pentru că, împreuă cu fratele său, reuşeşte să pună pe picioare o firmă, care de peste 10 ani se găseşte pe primul loc în domeniul ei de activitate - import şi distribuţie de echipamente de protecţie.

MARTIE 1996. Este emisă prima factură, „pe genunchi“ (la propriu, pentru că fraţii nu aveau sediu - n. red.), a Renania, o companie de import şi distribuţie de echipamente de protecţie. Renania pentru că primul furnizor era din landul Renania. Orlando era încă student la Facultatea de Medicină Dentară de la Târgu-Mureş. La momentul acela, piaţa era dominată de un joint-venture româno-francez, care rula anual 10 milioane de mărci germane. Dar fraţii Szasz nu văd „duşmanul“, ci potenţialul pieţei. Renania avea un capital total de 16.000 de mărci, din care 10.000 erau împrumutaţi.

JUMĂTATEA LUI 2002. Renania reuşeşte să-şi ajungă din urmă competitorul. Cum de-a reuşit? „Am avut noroc. Norocul să avem chef de muncă, să fim la locul şi momentul potrivit, într-o conjunctură favorabilă, norocul să avem foamea de a căuta noi oportunităţi, chiar dacă asta înseamnă să mergi în Orientul Îndepărtat sau prin fabricile de la Oneşti sau Copşa Mică, norocul să nu ne relaxăm în momentul în care toate au început să meargă bine, inspiraţia de a fi foarte chibzuiţi şi, nu în cele din urmă, şansa de a fi ascultat cu multă atenţie, atunci când am fost bine sfătuiţi“, declara Orlando Szasz într-un interviu publicat de „Business Magazin“.

ÎNCEPUT 2012. „Nevoia de structurare a companiei pe baza unor concepte de management şi funcţionare adaptate şi corelate realităţilor zilei“, cum spune, îl determină să lase managementul companiei pe mâna altcuiva - un manager de meserie. Un alt motiv a fost legat de obţinerea timpului pentru sine, dar şi pentru explorarea altor tipuri de business pe care să le dezvolte.

DECEMBRIE 2013. Renania are o cifră de afaceri de peste 22 de milioane de euro, păstrându-şi în continuare poziţia de lider.

 

Articol scris de Anca Doicin

Redactor Sef Business Days Magazine

Face parte din generaţia de jurnalişti care îşi găsea subiectele pe teren.  De altfel, nici acum, Anca spune că nu reuşeşte să scrie un articol din birou, cu o singură sursă.

Are peste 18 ani de experienţă de presă, preponderent în media de business, dar şi legal. A făcut şi presă de cotidian – Bursă, şi săptămânal – Capital, de revista – Money Express, dar şi on-line – Avocatură.com. În perioada în care Anca a coordonat această publicaţie, a dezvoltat şi coordonat o echipa de 13 jurnalişti din ţară, Avocatură.com fiind singură ce reuşea să treacă de graniţele Capitalei.

A fost implicată în proiecte, ce, la timpul lor, erau considerate inovative, cum au fost Capital Top 300 sau Capital Top 100 companii. La finele anului trecut, a fost coordonatorul echipei ce a realizat şi publicat primul număr în limba română al revistei Intelligent Life – o franciză aparţinând grupului The Economist. Nu crede în puterea inspiraţională a motto-urilor, ci în puterea comunicării.

Vezi mai multe articole - Descarcă Revista Business Days

Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenoriat & Intraprenoriat
Articolul anterior

Doar înainte